Onderwijs

Wat gaat het college daarvoor doen?

Wat gaat het college daarvoor doen?

Passend onderwijs

We versterken de samenwerking tussen onderwijs en jeugd(hulp) en de ondersteuningsstructuur op de scholen. Dit doen wij samen met het CJG, GGD/JGZ, het Leerplein/leerplicht, het jeugdmaatschappelijk werk, jeugdhulpaanbieders en de vier regionale samenwerkingsverbanden PO en VO in de IJmond en Zuid-Kennemerland.
Ook geven we verdere invulling en uitvoering aan het nieuwe uitvoeringsplan passend onderwijs IJmond en Zuid-Kennemerland en werken we mee aan het uitvoeringsplan Jeugdhulp dat ook onderwijs raakt. Zie ook programma 6.

Onderwijsachterstanden 

We bieden gelijke ontwikkelkansen voor alle kinderen door, samen met partners, te werken aan de doelen uit het Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026. Door intensieve samenwerking met de basisscholen met de zwaarste doelgroep (OAB-scholen) geven we deze scholen een extra impuls. In 2026 vindt er een evaluatie plaats van het huidige uitvoeringsplan.
Om kinderen die een groot risico lopen op onderwijsachterstanden verder te ondersteunen is een zomerschool wenselijk. Zodat zij een verlenging van hun schooljaar krijgen met een gevarieerd programma ten behoeve van hun cognitieve ontwikkeling, horizonverbreding en talentontwikkeling. In samenwerking met gemeente Heemskerk en de schoolbesturen Fedra, IJmare en Tabijn wordt onderzocht hoe een zomerschool in 2026 tot stand kan komen. Met een duurzaam karakter (voor tenminste drie jaar), een inhoudelijk goed programma en duidelijk eigenaarschap.

Nieuwkomersonderwijs

Met ingang van de Spreidingswet hebben we niet alleen de wettelijk taak om meer nieuwkomers te huisvesten in de gemeente, maar hebben we ook de wettelijke taak om het onderwijs te organiseren. In regionaal verband zorgen we voor voldoende onderwijsplekken voor nieuwkomers door intensieve en tijdige samenwerking met de schoolbesturen en de beleidsambtenaren Onderwijs en Opvang in de ZKIJ.

Gemeenschappelijke Regeling Schoolverzuim en Vroegtijdig Schoolverlaters

Per 1 januari 2026 treedt de nieuwe wet van School naar Duurzaam werk in werking. Deze wet breidt zich uit naar jongeren van 23 t/m 27 jaar, die dan volledig onder aanpak Voortijdig Schoolverlaten (VSV) en de aanpak van verzuim en schoolaanwezigheid vallen. Hierbij wordt op het niveau van jongeren extra ingezet om de uitkeringsduur te verkorten en het arbeidsperspectief te verbeteren. Ook de nieuwe wet Terugdringen verzuim wordt naar verwachting per augustus 2026 ingevoerd.

Laaggeletterdheid

We geven uitvoering aan het Regionaal Beleid Lage Basisvaardigheden 2025-2028. De afspraken vanuit het Taalakkoord blijven gehandhaafd en samen met de partners in het veld wordt hier uitvoering aan gegeven. Het college werkt aan het bereiken van laaggeletterde inwoners met een Nederlandse taalachtergrond. Partners werken actief samen met de taalspreekuren van de bibliotheken om de juiste match tussen vraag en aanbod te bereiken en zo de zelfredzaamheid van laaggeletterde inwoners te vergroten.

Huisvesting

Het Integraal HuisvestingsPlan Onderwijs 2026-2040 wordt vastgesteld eind 2025. Vervolgens vindt de vertaling daarvan plaats in de aanvragen van voorzieningen door de schoolbesturen voor opname op het Programma onderwijs 2027. Deze aanvragen worden medio 2026 beoordeeld zodat eind 2026 duidelijk wordt welke voorzieningen uitgevoerd kunnen worden in 2027.
We geven (verdere) uitvoering aan de in 2024/2025 vastgestelde projecten vervangende nieuwbouw basisschool De Anjelier, uitbreiding Montessorischool en de vervangende nieuwbouw IKC Beverwijk.
Naar verwachting wordt in Q2 2026 gestart met de daadwerkelijke nieuwbouw voor basisschool De Anjelier. De oplevering staat gepland voor de zomer 2027.
In 2025 is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de uitbreiding van de Montessorischool met twee lokalen. Op dit moment is het voornemen om deze uitbreiding eind 2026 te gaan realiseren zodat deze kan worden opgeleverd in de zomer 2027. Het definitieve besluit is mede afhankelijk van de besluitvorming in het IHP over deze school. Dit komt omdat het oude schooldeel uit 1972 dringend toe is aan vernieuwbouw. Het koppelen van de beide projecten is dan financieel aantrekkelijk.
We gaan verder met de voorbereidingen voor de realisatie van het IKC. Hiervoor is o.a. een projectleider aangetrokken om het proces met alle betrokkenen, zowel intern als extern, vorm te geven. Wij zullen u regelmatig op de hoogte houden van het project.
Voor de huisvesting van basisschool De Vryheit gaan we een definitief besluit nemen.

Deze pagina is gebouwd op 11/26/2025 14:16:15 met de export van 11/26/2025 13:06:32