Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

Wat mag het kosten

Wat mag het kosten

(bedragen x € 1.000)

Rekening 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Lasten

-5.538

-6.684

-4.704

-4.291

-4.245

-4.199

Baten

7.147

2.348

1.052

1.052

1.052

1.052

Saldo voor resultaatbestemming

1.609

-4.336

-3.652

-3.239

-3.193

-3.147

Onttrekking aan reserve

401

239

0

0

0

0

Toevoeging aan reserve

-3.978

-100

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

-3.577

139

0

0

0

0

Saldo na resultaatbestemming

-1.967

-4.198

-3.652

-3.239

-3.193

-3.147

Mutaties programma per journaalgroep

(bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Bestaand beleid

-188

0

0

0

Ombuigingsvoorstellen

211

211

211

211

Loon- en prijsontwikkelingen

252

277

302

327

Kapitaallasten

-12

-12

-12

-14

Overige kleine mutaties < 100.000

-68

-18

-9

0

Technische wijzigingen

-95

-95

-95

-95

Administratieve wijzigingen

-4

-4

-4

-4

Totaal

97

359

394

426

Toelichting

Hieronder worden de mutaties nader toegelicht.

Bestaand beleid

Begroten inzet handhavingsjuristen projecten Leegstand en kamerverhuur

-138

Er is extra capaciteit nodig in 2026 voor projecten Leegstand en Regulering kamerverhuur.
Voor het project Regulering kamerverhuur (uitvoering motie 237) wordt gewerkt aan een nieuw vergunningensysteem waarvoor de Huisvestingsverordening en het Omgevingsplan aangepast moeten worden. Dit proces kost tijd en tot de invoering van het nieuwe stelsel zetten we capaciteit en juridische mogelijkheden in door het uitvoeren van gerichte controles om op excessen te handhaven. Hiervoor zijn niet alleen handhavers (BOA’s) nodig, maar vooral handhavingsjuristen. Soms levert dit geld op in de vorm van dwangsommen. Maar het is moeilijk om van tevoren te zeggen hoeveel dat zal zijn.

Bij het project Leegstand gaat de gemeente door met het controleren van leegstaande woningen. Als een huis te lang leeg staat, volgt een handhavingstraject om dit aan te pakken. Ook hierbij is extra capaciteit nodig.

Budgetoverheveling Wet regie volkshuisvesting

-50

De wet regie volkshuisvesting was wederom uitgesteld op rijksniveau. Ook was lang onduidelijk in kabinet of corporaties de huurverhoging mocht doorvoeren, waardoor corporaties geen bod op de woonvisie voor prestatieafspraken hebben kunnen uitbrengen. Dit betekent dat het opstellen van een volkshuisvestingsprogramma en het overeenkomen van prestatieafspraken voor 2026 staan gepland. Hiervoor was incidenteel budget beschikbaar in 2025 wat met de najaarsnota is overgeheveld.

Deze pagina is gebouwd op 11/26/2025 14:16:15 met de export van 11/26/2025 13:06:32