Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

Wat gaat het college daarvoor doen?

Wat gaat het college daarvoor doen?

Programma Spoorzone

De meerjarige ambitie van het programma Spoorzone ligt hoog en per jaar wordt bezien op welke wijze de ambitie kan worden gerealiseerd, welke kansen kunnen worden benut en welke risico’s dienen te worden gemitigeerd. Om kansen te benutten wordt in 2026 verder gewerkt aan het inzicht in de financiële haalbaarheid van de mobiliteitsambities zoals opgenomen in programma 2.
Het risico van vertraging door de verwachte stikstof uitstoot heeft zelfs bij de realisatie van Ankie’s Hoeve geleid tot vervolgonderzoek, procedures en langere doorlooptijden. Voor de lopende projecten wordt reeds onderzocht of de verwachte uitstoot van stikstof tot problemen leidt. In 2026 wordt er gemeente breed een stikstofscan uitgevoerd die inzicht geeft in de haalbaarheid van toekomstige projecten.  

Ten behoeve van de gebiedsontwikkeling aan de stadskant van het spoor ligt de focus in 2026 op:

  • De aanleg van de HOV-busbaan;
  • De start bouw Ankie’s Hoeve, wanneer beroepsprocedures uitblijven;
  • De verkennende gesprekken over de locatie Wijckerpoort hebben nog niet geleid tot concrete afspraken. In 2026 moeten die gesprekken zijn vertaald in concrete afspraken of worden besloten Wijckerpoort als ontwikkellocatie on hold te zetten;
  • Een plan voor de voormalige fietsenstalling en de renovatie van het treinstation. Hiertoe hebben de NS en de gemeente in 2024 een samenwerkingsovereenkomst voor het Stationsplein getekend;
  • Besluitvorming beoogd in Q4 2025 over het parkeergebouw Meerplein, bepaalt of in 2026 al gewerkt kan gaan worden aan het voorbereiden van een aanbesteding voor woningbouw op het Meerplein;
  • Oplevering van het eerste wooncomplex op het Marloterrein. Het maken van afspraken over onder andere het aandeel betaalbaar van de te bouwen woningen in de volgende fasen. De uiteindelijke afspraken worden vastgelegd in overeenkomsten.

Voor gebiedsontwikkeling/ transformatie aan de Business Dockszijde van het spoor wordt gewerkt aan het:

  • Doorlopen van de ruimtelijke ordeningsprocedures voor de locatie Parallelweg zuidwest om een omgevingsplan ter besluitvorming aan u voor te leggen;
  • Onderzoek naar de haalbaarheid van planontwikkeling voor het Bazaargebied als geheel. Over de haalbaarheid van planontwikkeling voor Bazaarstad als geheel is met name het gesprek met de provincie van belang;
  • Doorlopen van de ruimtelijke ordeningsprocedures ten behoeve van de ontwikkeling van de parkeerterreinen P0. Het resultaat van deze fase is het ter besluitvorming aan de raad aanbieden van een wijzing van het omgevingsplan. Na vaststelling van het omgevingsplan treft de initiatiefnemer voorbereidingen om de bouw te starten;
  • Onderzoek of actiever grondbeleid voor de gemeente Beverwijk haalbaar is. Dit onderzoek is een vervolgstap na vaststelling van de spelregelkaart en forse investeringen in de kades van de haven (verwerk link). Gezien de hoogte van de publieke investeringen is het in andere steden gebruikelijk om met actief grondbeleid meer te sturen op het type bedrijvigheid aan de kade;
  • Uitvoeren van de sanering- en herstelmaatregelen in het Aagtenpark (verwerk link naar elders in begroting). Tegelijkertijd wordt een passende aanpak uitgewerkt om na te denken over de toekomst van het Aagtenpark, waarbij een veilig, prettig, levendig park het uitgangspunt is.

Stedelijke vernieuwing, herstructurering en transformatie oude stadswijken en kleine bouwlocaties

  • De gemeente werkt samen met de provincie en de gemeenten in de IJmond aan een regionale aanpak voor sociaal stedelijke vernieuwing. Inzet hierbij is tweeledig, enerzijds biedt de samenwerking een basis voor een sterke lobby met en richting provincies en Rijksoverheden;
  • De aanpak voor stedelijke vernieuwing geeft per gebied mogelijkheden om met corporaties, scholen, zorginstellingen, ondernemers, bewoners en andere stakeholders maatregelen te formuleren, uit te voeren en zo te werken aan herstel van vitaliteit in de wijk. In 2026 wordt de gebiedsgerichte aanpak voor het centrum uitgewerkt;
  • Samen met Pré Wonen herstructureren wij de Kuenenpleinbuurt conform een integrale gebiedsvisie en werken wij aan een visie op herstructurering van Meerestein Noord;
  • De Kuenenpleinbuurt is verouderd corporatiebezit met een kwetsbaar woonmilieu. Een mix aan ingrepen in bestaand en nieuw vastgoed en de omliggende openbare ruimte moet hier verandering in brengen;
  • Primaire taken van de corporaties zijn het toevoegen van woningen en het brengen van meer diversiteit in het woningaanbod. De gemeente faciliteert met name de nieuwbouwplannen en maakt de openbare ruimte toekomstbestendig ter verbetering van de leefbaarheid. Focusgebieden voor het college zijn in dit opzicht met name het Kuenenplein en de rest van de Kuenenpleinbuurt;
  • We onderzoeken de mogelijkheden voor de inpassing van woonboten;
  • Onderzoek naar ontwikkelmogelijkheden in westelijk Tuinbouwgebied;
  • In Wijk aan Zee onderzoeken wij samen met partners de duurzame toekomst van accommodaties (welzijn, zorg, sport en onderwijs) op kansen en mogelijkheden voor fysieke clustering, waarmee locaties vrij kunnen komen voor woningbouw. Om de initiatieven in Wijk aan Zee op haalbaarheid te toetsen en vastgoedeigenaren hierin te ondersteunen is een gebiedsgerichte integrale afweging en aanpak rand voorwaardelijk en recent herstart. In 2026 wordt gewerkt aan afronding van de haalbaarheidsstudies op de locaties Heliomare, de Moriaan, Vrijheit en camping Aardenburg. Rand voorwaardelijk voor alle ontwikkelingen is een oplossing voor het stikstofprobleem. Alle ontwikkelingen zijn in of om Natura 2000 gebied.

Omgevingswet; transitiefase van visie tot plan in 2032

De Omgevingsvisie 1.0 is eind 2024 vastgesteld, maar is een levend document dat waar nodig kan worden ge update. Tot 2032 wordt op basis van de visie 1.0 en/of vervolgversies; diverse nieuwe beleidslijnen per gebied, thema of programma het omgevingsplan opgesteld. Omgevingsplan vervangt van rechtswege de bestemmingsplannen. In 2026 wordt ingezet op:

  • Thematische aanpassing van het omgevingsplan ten aanzien van de thema's bodem en kamerverhuur;
  • Het opstellen en uitwerken van een monitoringsinstrument en/of strategische (uitvoerings)agenda voor het integraal uitvoeren van de Beverwijkse ambities voor een brede welvaart en breed welzijn in een gezonde leefomgeving en/of het bijstellen van deze ambities in de omgevingsvisie;
  • In 2025 is gestart met een evaluatie van de Omgevingsvisie, waarbij onderzocht wordt of er verdere aanvullingen en aanpassingen moeten komen in relatie met specifiek sociale doelstelling. In 2026 worden deze dan verwerkt in een Omgevingsvisie 2.0;
  • Vanuit OER (Omgeving Effect Rapportage) is geadviseerd te starten met een aantal omgevingswaarden en -programma's, waaronder:
    • opstellen van Beverwijkse kaders voor een gezonde leefomgeving m.b.t. natuur-inclusieve inrichtingen, groennormen voor nieuwe en/of te transformeren wijken;
    • opstellen van een thematisch programma voor Omgevingswaarden als productie van geluid en uitstoot van schadelijke stoffen.

Een prioritering en/of fasering is nog niet gemaakt.

Gebiedsoverstijgende (bovengemeentelijke) ruimtelijke projecten

Binnen de samenwerkingsverbanden Metropool Regio Amsterdam (MRA) en het Noordzeekanaalgebied (NZKG) worden gebiedsoverstijgende ruimtelijke opgaven gecoördineerd en gezamenlijk afspraken gemaakt met het Rijk.

  • In 2026 wordt gewerkt aan de uitvoering van de MRA-agenda 2025-2028 en het Meerjarenuitvoeringsprogramma. Ook de uitvoeringsagenda’s van de NOVEX-en MRA en NZKG en de subsidiestroom Netten-op-Zee, komen in uitvoering;
  • Beverwijk werkt en denkt ook in 2026 mee aan de uitvoering van TenneT-projecten, zoals de netwerkverzwaring Beverwijk-Oterleek (o.a. nieuw schakelstation 150 KV) en een nieuwe 380 kV tracé. Het doel van Beverwijk bij deze projecten is het bewaken, begeleiden en inbrengen van de belangen van Beverwijk, en het zo veel als mogelijk beperken van negatieve consequenties en overlast voor deze gemeente.

Ook in 2026 worden verschillende nationale energieonderzoeksprojecten door het ministerie van Klimaat en Groene Groei verder uitgewerkt, waarbij inbreng (en capaciteit) vanuit Beverwijk belangrijk is vanwege de mogelijke, vooral ruimtelijke, impact op onze gemeente.  Het gaat om de projecten:

  • VAWOZ 2031-2040 (Verkenning aanlanding Wind op Zee) onderzoekt locaties voor aanlanding wind op zee, inclusief tracés naar het hoogspanningsnet, transformatorstations en converter stations. Het programma onderzoekt ook mogelijke locaties en tracés voor van aanlanding waterstofproductie op zee. In Q1 2026 wordt het programma vastgesteld;
  • 380KV NNHN: aanleg van een nieuwe 380 kV bovengrondse hoogspanningsverbinding vanaf de bestaande verbinding tussen Diemen en Beverwijk naar Agriport met een nieuw 380 kV-hoogspanningsstation, 1 of 2 rijen hoogspanningskabels afhankelijk van te maken keuzes in VAWOZ;
  • Waterstofnetwerk NZKG: voor Beverwijk betreft het een nieuwe aftakking/tracé van het landelijk waterstofnetwerk naar het Tataterrein. Het voorkeursalternatief is vastgesteld en een projectbesluit is gepland in het vierde kwartaal van 2026;
  • Demo 1: tijdelijke proef-elektrolyser op zee met een vermogen van 30-50 megawatt en aanlanding van waterstof in of dicht bij een windpark in de Hollandse Kust-regio, aanlanding in Noord-Holland zuid. Vanwege de aftakking naar Tata van het hoofd waterstofnetwerk is aanlanding bij Wijk aan Zee of Tata ook in onderzoek;
  • Versterking van de bestaande 380kV hoogspanningsverbinding tussen Diemen en Beverwijk. Vervangen van de kabels en onderhoud aan de bestaande masten.

Woonopgaven en woningbouwversnelling

  • We werken aan voldoende passende en betaalbare woningen in gemengde woonwijken. We zetten bij nieuwbouw in op doorstroming van woningzoekenden. We willen mogelijkheden bieden voor een wooncarrière;
  • We willen in de Spoorzone (stadskant en Bazaarterrein) het woningaanbod vergroten en bij herstructurering en transformatie de vitaliteit van verouderde stadswijken verbeteren. Daarnaast worden de vele kleine woningbouwinitiatieven ondersteund die bij elkaar een grote bouwproductie oplevert en de kwaliteit van de wijken vergroot;
  • Met lokale ontwikkelaars, corporaties en makelaars wordt in het Bouwberaad het beleid en het woningbouwprogramma afgestemd en methoden tot woningbouwversnelling met elkaar opgepakt en belemmeringen weggenomen. De samenwerking wordt verder geprofessionaliseerd;
  • We vertalen de woonvisie Beverwijk – Heemskerk 2030 en de Woonzorgvisie Beverwijk – Heemskerk 2030 naar een concreet gemeentelijk Volkshuisvestingsprogramma, zoals bedoeld in de Wet Regie Volkshuisvesting in voorbereiding. Belangrijk onderdeel is de vertaling van de wettelijke verplichting tot 2/3 betaalbaar bouwen naar bouwprojecten;
  • We stellen kwalitatieve spelregels op voor woningbouw. Het woonbeleid richt zich op bouwen voor bepaalde doelgroepen. Om de doelstellingen te realiseren is het noodzakelijk dat ontwikkelaars vroeg in het proces de voorwaarden kennen en aanzien van de prijs, segmentering, oppervlaktes, levensloopbestendig bouwen en duurzaamheid;
  • We onderzoeken de mogelijkheden tot plaatsing van flexibele woningen en de transformatie van vastgoed naar wonen voor bepaalde doelgroepen;
  • Met woningcorporaties en huurdersverenigingen komen wij tot lange termijn prestatieafspraken over uitvoering van de woonvisie 2030 ten aanzien van woningbouw, stedelijke vernieuwing, leefbaarheid, betaalbaarheid, wonen afgestemd op zorg en welzijn voor senioren en bijzondere doelgroepen en ten aanzien van duurzaamheid;
  • We actualiseren de Woondeal MRA op nieuwe wetgeving en ontwikkelingen in de maatschappij;
  • We bieden de raad aan een Regionaal Volkshuisvestingsprogramma Zuid-Kennemerland/ IJmond zoals bedoeld in de Wet regie Volkshuisvesting in voorbereiding. Dit is een vervolg op het Woonakkoord 2025. Het bevat de o.a. wettelijk verplichte afspraken over de bouwopgave, de verdeling van bijzondere doelgroepen en de verdeling van urgent woningzoekenden;
  • We werken samen met gemeente Heemskerk, woningcorporaties en zorg- en welzijnspartijen, de Woonzorgvisie 2030 uit gericht op huisvesting van bijzondere doelgroepen en senioren;
  • We spelen in op de gevolgen van het gewijzigd rijksbeleid huisvesting statushouders;
  • We maken beleid voor het huisvesten van arbeidsmigranten en stemmen dit regionaal af;
  • We werken verder aan een uitbreiding van het aantal woonwagenstandplaatsen;
  • We stellen nadere regels op over toewijzing van betaalbare koopwoningen en middenhuur woningen om de voorrang aan de middenklasse en voor de eigen inwoners, zoals opgenomen in de Huisvestingsverordening 2026, mogelijk te maken;
  • We stellen nadere regels op over toewijzing van complexen aan vitale beroepsgroepen om de voorrang voorrangspositie, zoals opgenomen in de Huisvestingsverordening 2026, mogelijk te maken;
  • We bestrijden in Wijk aan Zee de (kamergewijze) verhuur van reguliere woningen aan arbeidsmigranten;
  • We bestrijden Leegstand en illegaal gebruik en verhuur van woningen.
Deze pagina is gebouwd op 11/26/2025 14:16:15 met de export van 11/26/2025 13:06:32