Wat gaat het college daarvoor doen?
Uitvoeringsplan verkeersveiligheid en Verkeerscirculatieplan
Met het regionaal Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, uit 2024 beschikken we over een integraal verkeersveiligheidsplan om in de komende jaren de verkeersonveiligheid aan te pakken. Hiermee werken we door de eerder ingezette planvorming rond de top 13 maatregelen. Het college heeft daarbij aandacht voor de samenhang van verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Deze koppeling wordt verder uitgewerkt in het Verkeerscirculatieplan wat naar verwachting eind 2025 gereed is voor bestuurlijke behandeling.
Parkeerbeleid
In het komende jaar zetten we de evaluatie van het parkeerbeleid voort, met als uitgangspunt rust en consistentie in het dossier. Met de ingezette maatregelen streven we naar een structurele vermindering van de parkeerdruk in de stad.
Parkeergarage
De uitkomsten uit het locatieonderzoek naar parkeervoorzieningen (2024) en naar geschikte locaties voor (een) gebouwde parkeervoorziening(en) vormen input voor besluitvorming over de benodigde investering eind 2025 of begin 2026. Deze besluitvorming bepaalt of in 2026 al gewerkt kan gaan worden aan de voorbereiding van aanbesteding woningbouw op het Meerplein.
Alkmaarseweg-Zuid
In 2024 en 2025 zijn heel grote stappen gezet richting een Definitief Ontwerp van de Alkmaarseweg. In maart 2024 is een eerste informatieavond geweest, waarna samen met een klankbordgroep van bewoners een aangepast nieuw Voorlopig Ontwerp is opgesteld. Dit ontwerp is maart 2025 gepubliceerd waarbij bewoners en belanghebbenden hebben kunnen inspreken. De intentie is om bij positieve besluitvorming in het najaar van 2025 de uitvoering op te starten in 2026.
Spoorzone (mobiliteit)
Onderdeel van de ambities vanuit het Programma Spoorzone is het uitvoeren van een aantal (grote) infrastructurele aanpassingen in en rondom Beverwijk. Voorbeelden van maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van een gezondere leefomgeving en bereikbaarheid zijn stiller asfalt en een lagere snelheid op de A22, pasarelle over A22 en spoor en de aanleg van de Velserverbinding. Via een subsidieregeling waarbij de cofinanciering van mobiliteitsmaatregelen is gekoppeld aan woningbouw is een substantiële rijksbijdrage mogelijk. Wanneer het Rijk bijdraagt is het nog steeds noodzakelijk dat de gemeente zelf en initiatiefnemers van nieuw te bouwen huizen en kantoren bijdragen aan de zogenaamde bovenwijkse investeringen. Via een subsidie uit de regeling 'Gebiedsinvestering Netten op Zee' kan Beverwijk op onderdelen een beperkte bijdrage doen in de financiering. Het indienen van de subsidieaanvraag en het inzichtelijk maken van de haalbaarheid De concrete realisatie vraagt echter ook in 2026 nog om gerichte inzet vanuit de gemeente en de regio zodat de projecten en aanpassingen op de agenda blijven/komen van betreffende hogere overheden, zoals Rijkswaterstaat en het Ministerie van I&W.
Busbanen Wijckerpoort en Wijckermolen, fijnmazig busnetwerk en meer treinen op de Kennemerlijn
Met de beoogde oplevering van de busbanen Wijckerpoort en Wijckermolen in Q3 2026 wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het project Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) Beverwijk. De realisatie ervan verbetert de verkeersveiligheid, de OV-bereikbaarheid van Beverwijk en verhoogt de aantrekkelijkheid van het gebruik van het openbaar vervoer van en naar onze stad.
Het college ziet hier een directe relatie met de blijvende inzet op het belang van een fijnmazig busnetwerk met voldoende frequentie dat goed aansluit op regionale en lokale behoeftes. Hierover vindt overleg plaats met de provincie Noord-Holland en Connexxion, waarbij we gebruik maken van een opgesteld ontwikkelperspectief.
Ook de inzet van meer treinen op de Kennemerlijn maakt onderdeel uit van een goed OV-aanbod in de IJmond. De uitkomsten van het OV-toekomstbeeld 2040 zetten we vanuit Beverwijk met onze partners in de regio in om de lobby daarvoor te blijven voeren. Dit zodat we ook in de toekomst een zo goed mogelijk mobiliteitsaanbod van en naar onze regio kunnen bieden met trein- en intercityverbindingen tussen Alkmaar en Haarlem via Beverwijk.
Doorfietsroute (westelijk tracé)
Voor het stimuleren van het fietsgebruik in Beverwijk en de regio is een aanbod van voldoende en kwalitatief goede verbindingen noodzakelijk. Vanuit het Uitvoeringsprogramma Doorfietsroute 2.0 en de daarvoor beschikbaar gestelde middelen werkt het college in 2026 aan de verdere realisatie, waarbij ook veel belang wordt gehecht aan het opstellen van het Uitvoeringsprogramma voor het oostelijk tracé. De fietsverbinding langs de N197 is door de provincie in voorbereiding. Er moet hiervoor groencompensatie plaatsvinden. Hiervoor is de provincie met de gemeente Beverwijk in goed overleg om dit mogelijk te maken.
Investeringen oude wijken
In 2026 worden de werkzaamheden in de wijken Oosterwijk en Pilotenbuurt uitgevoerd. De derde fase van de herinrichting wijk Warande deze werkzaamheden willen we eind 2025 aanbesteden en indien mogelijk zelfs al starten met de uitvoering. De inspraak voor Oosterwijk (Luxemburglaan, Alzettestraat, Moezelstraat, e.o.) is afgerond met vaststellen van het definitief ontwerp (DO). Het werk wordt dit jaar nog aanbesteed. Bij de uitwerking van de plannen is de projectgroep Wijkaanpak actief betrokken.
Kerkstraat Vergroenen
In 2026 worden de werkzaamheden aan het Kerkplein voortgezet nadat de werkzaamheden 2025 zijn gestart.
Waterverbinding Irislaan-Dreef
In 2025 is gestart met de voorbereiding voor de aanleg van een waterverbinding tussen de vijver Irislaan en het Westerhoutpark. Dit werk wordt in nauwe samenwerking met Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier uitgewerkt en gefinancierd. De werkzaamheden aan de Irislaan alsmede de duiker richting Dreef zullen in 2026 worden uitgevoerd waarna we verwachten in 2026 samen met het Hoogheemraadschap de uitwerking van de Dreef verder te brengen.
Publieke laadpunten
Het gebruik van elektrische auto's neemt toe en daarmee ook de behoefte aan voldoende publieke laadpunten. In dat kader trekken we ook in 2026 samen op met MRA-Elektrisch bij het plaatsen van openbare laadpalen. Het MRA-e ontzorgt ons door locatiekeuzes voor te bereiden en aanvragers op de hoogte te houden over de status van hun verzoek.
Verkeersregelinstallaties (VRI)
Goed functionerende VRI's maken een belangrijk onderdeel uit van de verkeersdoorstroming in de stad. Bij het maken van een ontwerp krijgt kwetsbaar verkeer zoals voetgangers en fietsers een prominente positie. Voor de VRI-installaties op de route Wijkermolen – Viaductweg – Parallelweg – Wijkermeerweg geldt dat de uitvoering van de kruispunten Viaductweg-Parallelweg en Wijkermeerweg-Parallelweg volgt ná aanleg van de HOV-busbaan.
Reconstructie Plesmanweg
De reconstructie van de Plesmanweg tussen Wijk aan Duinerweg en Van Riemsdijklaan is gereed. De rotonde Wijk aan Duinerweg – Plesmanweg wordt mogelijk aangelegd in 2027.
In 2026 starten we met het maken van ontwerp en de bestekvoorbereiding van de Plesmanweg tussen Wijk aan Duinerweg/ Kuikensweg en de Binnenduinrandweg. Daarbij wordt ook de fietsoversteek Gladiolenlaan meegenomen. Er kan aangevangen worden met deze werkzaamheden zodra de Alkmaarseweg-Zuid is afgerond, dit omwille van de bereikbaarheid van Beverwijk.
Tweede pont Noordzeekanaal
De brede regionale lobby en de gerichte inzet van IJmond Bereikbaar heeft er mede aan bijgedragen dat met een financiering vanuit de regeling 'Gebiedsinvestering Netten op Zee' in 2026 weer een tweede pont op het Noordzeekanaal gaat varen. Deze voorziening maakt een belangrijk onderdeel uit van de langzaam-verkeersroutes in de IJmond.
Zeehaven De Pijp
In 2026 staat de uitvoering van de Aanpak Zeehaven De Pijp gepland. De verdere besluitvorming en uitwerking vinden in overleg met college en raad plaats. De insteek is om ons aan de hand van de verschillende pijlers uit de Aanpak te richten op de revitalisering en verdere stimulering van de economie in de haven.
Op basis van onder meer de resultaten en aanbevelingen uit het onderzoek naar de staat van onderhoud van gemeentelijke taluds en kades betekent dat in 2026 bijvoorbeeld de start van onderhoudswerkzaamheden en (waar nodig) herstel van kade- en haveninfrastructuur.
Om te werken aan de duurzame en toekomstbestendige haven is de uitwerking van meerdere projecten en plannen belangrijk. Voorbeelden daarvan zijn het kunnen aanbieden van een walstroomvoorziening aan de openbare kade, een praktische uitvoering van noodzakelijke Port Security-maatregelen en een goed functionerend Haven Management Informatie Systeem (HMIS).
Voorgenoemde punten zullen in 2026 worden uitgevoerd dan wel voortgezet of opgestart en dragen allen bij aan het verbeteren van de gebruiksmogelijkheden als ook de aantrekkingskracht en verdere economische ontwikkeling van Zeehaven De Pijp. Bij dit alles ziet het college verschillende mogelijkheden waarbij onze haven kan bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid en gezondheidssituatie in de stad en regio. Bijvoorbeeld daar waar het gaat over het terugdringen van uitstoot en geluid.
Kijkend naar de ruimtelijk-economische toekomst voor de Beverwijkse haven dan is gedegen dagelijks beheer en onderhoud van groot belang. Het draagt bij en waarborgt immers de veiligheid, bereikbaarheid en continuïteit van onze havenactiviteiten. Voor de continuïteit en het verder professionaliseren van de haven zullen ook in 2026 strategische (governance)keuzes moeten worden gemaakt zodat het dagelijks beheer en onderhoud toekomstbestendig georganiseerd wordt.
