Wat mag het kosten

Bedragen x € 1.000 | Rekening | Aangepaste Begroting | Meerjaren Begroting | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
0 Bestuur en ondersteuning | ||||||||
Lasten | -9.499 | -8.405 | -7.213 | -10.082 | -12.898 | -15.942 | ||
Baten | 3.816 | 3.725 | 2.976 | 3.735 | 4.234 | 4.900 | ||
Saldo | -5.683 | -4.680 | -4.237 | -6.347 | -8.664 | -11.042 | ||
Overhead, onvoorzien en vpb | ||||||||
Overhead | -17.162 | -17.503 | -18.684 | -18.283 | -18.250 | -17.926 | ||
Onvoorzien | ||||||||
Vennootschapsbelasting (Vpb) | ||||||||
Totaal overhead, onvoorzien en vpb | -17.162 | -17.503 | -18.684 | -18.283 | -18.250 | -17.926 | ||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||
Lokale belastingen | 14.051 | 12.597 | 12.767 | 12.763 | 12.391 | 12.391 | ||
Algemene uitkeringen gemeentefonds | 98.476 | 103.034 | 104.637 | 107.534 | 108.140 | 112.245 | ||
Dividend | 185 | 214 | 214 | 214 | 214 | 214 | ||
Lasten financieringsfunctie | -1.911 | -1.587 | -1.031 | -750 | -482 | -438 | ||
Baten financieringsfunctie | 2.328 | 1.644 | 1.094 | 594 | 594 | 594 | ||
Saldo van de financieringsfunctie | 417 | 58 | 64 | -155 | 112 | 157 | ||
Overige algemene dekkingsmiddelen | ||||||||
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 113.128 | 115.903 | 117.682 | 120.356 | 120.858 | 125.007 | ||
Gerealiseerde totaalsaldo van baten en lasten | 90.284 | 93.719 | 94.761 | 95.727 | 93.944 | 96.040 | ||
Toevoegingen aan reserves | -4.033 | -7.242 | -1.262 | -1.258 | -1.258 | -1.258 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 1.531 | 5.906 | 175 | |||||
Gerealiseerde resultaat | 87.782 | 92.383 | 93.673 | 94.468 | 92.685 | 94.781 | ||
Mutaties programma per journaalgroep
(bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | 173 | 173 | 173 | 173 |
Autonome ontwikkelingen | 96 | 96 | 96 | 96 |
Ombuigingsvoorstellen | 729 | 942 | 1.095 | 1.205 |
Uitvoeringscorrectie ombuigingsvoorstellen | 4 | -21 | -150 | -150 |
Gemeentefonds | 4.823 | 4.208 | 1.102 | 1.123 |
Loon- en prijsontwikkelingen | 2.489 | 2.489 | 2.459 | 2.431 |
Kapitaallasten | -512 | -449 | -495 | -402 |
Overige kleine mutaties < 100.000 | 130 | 75 | 125 | 154 |
Technische wijzigingen | -527 | -527 | -527 | -527 |
Administratieve wijzigingen | 1 | 1 | 1 | 2 |
Totaal | 7.406 | 6.987 | 3.878 | 4.105 |
Toelichting
Hieronder worden de mutaties nader toegelicht.
Bestaand beleid | |
Verlagen budget voor het faciliteren van debat via duidelijke raadsvoorstellen | 173 |
|---|---|
Dit budget is structureel opgenomen bij College Uitvoeringsprogramma voor het faciliteren van debat via duidelijke raadsvoorstellen die leiden tot transparante besluitvorming. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door personeel wat extra is aangetrokken.
Autonome ontwikkelingen | |
Indexatie Jeugdzorg met OVA | 350 |
|---|---|
Aanpassing indexatie arbeidsvoorwaarden 2026. In de kadernota 2026 is uitgegaan van een loon- en prijsstijging van 2,4%. Dit komt neer op een structureel bedrag van € 350.000.
Inmiddels is bekend dat de overheidsbijdrage in de arbeidsvoorwaarden (OVA) voor 2026 is vastgesteld op 5,24%. Dit is dus een hogere stijging dan eerder gedacht.
Door deze wijziging ontstaat een financieel nadeel voor de gemeente:
• In 2026: € 524.873
• In 2027: € 533.819
• Vanaf 2028: € 542.764 structureel
Deze bedragen worden verwerkt in de begroting.
Kosten voormalig personeel | -100 |
|---|
Op advies van de accountant is de voorziening voor voormalig personeel opgeheven. Deze voorziening was bedoeld om de derving van inkomen op te vangen bij werkeloosheid na beëindiging van het ambtelijk dienstverband, door het toekennen van werkeloosheidsuitkeringen aan voormalige werknemers. De kosten zijn de afgelopen jaren ongeveer hetzelfde gebleven. Daarom worden deze voortaan als een vast bedrag opgenomen in de begroting.
Stijging bijdrage Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) | -41 |
|---|
De financiering van gezamenlijke gemeentelijke activiteiten verloopt via het Fonds GGU van de VNG. De deelnemersbijdrage stijgt in 2025 door prijsindexatie en door toevoeging van nieuwe vraagstukken rondom o.a. asiel en migratie, lokale agenda bestaanszekerheid en de wetgevingsfunctie.
Verhogen (onkosten)vergoeding en toelagen voor politieke ambtsdragers van gemeenten | -38 |
|---|
De vergoeding voor raadsleden valt hoger uit dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Dit komt doordat de landelijke indexatie voor politieke ambtsdragers hoger is dan de standaardindexatie die in de begroting is gebruikt. In 2024 was deze indexatie 5,4% en in 2025 zelfs 7,3%.
Daarnaast is het aantal wethouders hoger dan in de begroting was opgenomen. Door deze twee ontwikkelingen stijgen de totale kosten voor bestuurders, en wordt de begroting hierop aangepast.
Verhogen energiekosten | -75 |
|---|
De energiekosten hebben de afgelopen jaren gefluctueerd. Bij de afrekening over 2024, die wij in 2025 hebben ontvangen, zien we dat de kosten zich stabiliseren. Omdat de energiekosten nu op een stabiel maar hoger niveau liggen, moeten we hier in de begroting rekening mee houden. Daarom worden de energiekosten in de begroting verhoogd.
Technische wijzigingen | |
Budget wijkaanpak verschuiven van programma 0 naar programma 6 | 314 |
|---|---|
Dit betreft een neutrale mutatie. Het gaat om de verschuiving van budget van programma 0 naar programma 6. Bij het opstellen van de programmabegroting 2025 is het budget van de wijkaanpak tijdelijk begroot binnen programma 0 (taakveld 0.8 overige baten en lasten). Dit budget hoort echter thuis in programma 6 (taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie). Bij de voorjaarnota 2025 is het budget voor 2025 verschoven, nu volgt de wijziging voor de jaren vanaf 2026
Herverdelen opbrengsten Vastgoed 2026-2029 | -933 |
|---|
De verhuuropbrengsten van gemeentelijk vastgoed zijn conform de voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verdeeld over de daarvoor aangewezen programma’s en taakvelden. In de oorspronkelijke begroting zijn deze opbrengsten niet op de juiste taakvelden begroot, waardoor een technische correctie noodzakelijk is.
Deze begrotingswijziging betreft een budget neutrale herschikking van opbrengsten over meerdere programma’s. Er worden geen extra opbrengsten toegevoegd en het totale budget blijft ongewijzigd. De wijziging is uitsluiten bedoeld op de begroting beter in lijn te brengen met de BBV-richtlijnen en om de financiële administratie transparanter en correcter te maken.
Herverdeling uitgaven Vastgoed | 92 |
|---|
De uitgaven voor de instandhouding van gemeentelijk vastgoed zijn conform de voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verdeeld over de daarvoor aangewezen programma’s en taakvelden. In de oorspronkelijke begroting zijn deze kosten niet op de juiste taakvelden geboekt, waardoor een technische correctie noodzakelijk is.
Deze begrotingswijziging betreft een budget neutrale herschikking van middelen over meerdere programma’s. Er worden geen extra middelen gevraagd en het totale budget blijft ongewijzigd. De wijziging is uitsluitend bedoeld om de begroting beter in lijn te brengen met de BBV-richtlijnen en om de financiële administratie transparanter en correcter te maken.
